نکات ایمنی درهنگام استفاده و آشپزی با مایکروویو

استفاده از هر یک از لوازم خانگی برقی به ویژه در آشپزخانه نیازمند رعایت نکات و دستورالعمل هایی می باشد که در صورت انجام ندادن آن ها ممکن است سلامتی شخص کاربر به خطر بیوفتد و همچنین باعث آسیب دیدن دستگاه و کم شدن طول عمر آن بشود. در این مقاله از سری مقالات آموزشی سایت تعمیر ماکروفر پاناسونیک در کرج می خواهیم نکات اصلی ای را که در هنگام استفاده از دستگاه مایکروویو باید رعایت شوند، توضیح بدهیم. همان طور که می دانید دستگاه ماکروویو در آشپزخانه ی منزل شما استفاده و کاربردهای زیادی دارد و شما در طول روز ممکن است بارها از این وسیله استفاده کنید.

اگر بخواهیم در مورد مکانیسم کارکرد این دستگاه توضیحاتی بدهیم، باید بگوییم که این وسیله با ایجاد امواج رادیویی با طول موجی مشخص و تولید گرما در محفظه ی مخصوص خود باعث پخته شدن سریع مواد غذایی می شوند. توجه داشته باشید که دستگاه مایکرویو همان طور که مزیت های بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد، در صورت استفاده ی نادرست و غیر اصولی ضرر های زیادی را برای شما ایجاد می کند؛ پس تماما سعی کنید که روش تهای اصولی استفاده از این دستگاه پر کاربرد را فرا بگیرید و به نکاتی که در ادامه ذکر شده است، توجه کافی داشته باشید.

طرز استفاده صحیح از از انواع دستگاه ماکروویو

مایکروفر،مایکروویو

1.قرار دادن یک نوع مواد غذایی در دستگاه

همان طور که می دانید هر ماده ی غذایی که مصرف می کنید، نیاز به زمان مشخصی برای پخته شدن دارد؛ بنابراین قرار دادن چندین مواد غذایی با زمان های پخت متفاوت در دستگاه مایکروویو باعث می شود که مواد غذایی که زمان کمتری برای پختن نیاز داشته اند بسوزند و یا کیفیت لازم را نداشته باشند. به منظور جلوگیری از این موضوع دو راهکار پیشنهاد می شود:

راهکار اول طبخ جداگانه ی هر یک از مواد غذایی می باشد.

راهکار دوم این است که مواد مشابه ای که نیاز به زمان پخت یکسانی دارند با هم طبخ شوند.

2.نحوه ی چیدن مواد غذایی در ظرف ماکروویو

همان طور که گفته شد، عملکرد دستگاه مایکروویو به این صورت است که با تابش امواج رادیویی به مواد غذایی داخل محفظه و تبخیر آب موجود در مواد غذایی و ایجاد بخار باعث پخته شدن مواد غذایی می شود. نحوه ی چیدمان مواد غذایی ارتباط مستقیمی با کیفیت پختن دارد، بهتر است قطعات بزرگ تر از مواد غذایی را در لبه های ظرف قرار داده شود زیرا طول موجی که به این مواد می رسد دارای انرژی بیشتری هستند و کیفیت پخت غذای شما را افزایش خواهند داد.

3.استفاده از ظروف مخصوص مایکروویو

برای گرم کردن و پختن مواد غذایی بهتر است که از ظروف مخصوص استفاده کنید. قرار دادن ظروف فلزی در این دستگاه یکی از کارهایی است که هرگز نباید انجام شود. برای گرم کردن کنسرو ها و مواد غذایی دیگر ابتدا آن ها را به ظروف دیگری انتقال داده و سپس داخل ماکرویو قرار بدهید

4.به تنظیمات روی پنل دستگاه توجه کنید.

دستگاه مایکروویو دارای پنلی می باشد که روی آن شیوه های مختلفی برای پختن مواد غذایی مشخص شده اند. بهتر است قبل از انجام هر کاری ابتدا کاتالوگ و راهنمای استفاده از دستگاه را مطالعه و بررسی نمایید و سپس با توجه به توضیحات گفته شده دما و زمان مناسب را برای ماده ی غذایی مورد نظرتان تعیین کنید.

Rate this post